The Phenomenal Handclap Band

TPHCB

Band eller artistnamn har alltid haft stor betydelse för mig. Jag tillskriver gärna bandnamn lite mer innebörd än vad som kanske är nyttigt. Det uttrycker sig sig bland annat i hur band med ett helt genialt namn får fler chanser än ett annat. Och hur band med ett mindre tilltalande namn hamnar långt bak i kön. Enbart i egenskap av bandnamn. The Phenomenal Handclap Band är ett sådant. När jag för ett halvår sedan såg 15-20 videon första gången så laddade jag ner skivan så fort den blev tillgänglig. Sen hade jag skivan på datorn en månad innan jag tog tjuren vid vid hornen. Detta är någonting jag försöker avveckla. Men det går långsamt.

Nåväl. TPHCB, discoskuggorna som stryker längs väggarna i Brooklyns nattliga djungel. Dom har uppenbarligen inte hittat till Sverige. Inte en enda festival har bokat detta band. Det är för mig helt obegripligt. Dom är lite av en festival i sig. Vad gäller genrer alltså. Dom kokar allt mellan brasiliansk soul, psychrock och proto-disco till modern electro. Dom har även den fördelen att dom kan brukas lika väl på ett svettigt dansgolv som hemma eller i hörlurarna.
Jag kan tänka mig att det här är alldeles för tidigt för den svenska publiken. Eventuellt att dom som lyssnar på Can har snappat upp 15-20. Nästa år kommer man kanske få uppleva dom på Emmaboda. Men inte i år.

You’ll Disappear inleds av en lång gitarrdriven discopassage innan den nonchalanta körsången tar den sin första ton. Helt i symbios med det inledande gunget. Jag tycker att den här låten representerar bandet väldigt bra. Om något vill man ha detta live. Det finns heller inga andra band som gör det här. Alla de åtta medlemmarna, många av dom med tidigare soloprojekt, med dansen som det gemensamma. Det är också det som är genomgående på skivan – discon. Men alla bidrar med vad som kännetecknar deras läger. Samtidigt är det inte spretigt heller. Skivan är väldigt tight och tjock. Men det är inte muskulöst.
Tyvärr är skivan lite för gammal för en recension. Annars hade det varit kul att skriva mer om skivan i detalj. Jag får helt enkelt invänta nästa släpp.

Myspace

Ladda Ner!

Lämna en kommentar